SANGUINETTI, Giorgio. The Realization of Partimenti: An Introduction. Journal Of Music Theory, [s.l.], v. 51, n. 1, p.51-83, 1 jan. 2007. Duke University Press. http://dx.doi.org/10.1215/00222909-2008-023.
A
partimento is a linear guide for the improvisation of a keyboard
piece. Partimenti were developed for the training of composers in the
conservatories of Naples during the eighteenth century. They contain
all the information needed for the realization of complete pieces of
music, and their practice bestowed on practitioners a fluency in
composition unparalleled since then. The Neapolitan masters usually
recommended different stages of realization, from the simplest (con
le sole consonanze) to highly elaborate textures. The rules for
the realization of partimenti have survived in many sources, but they
cover only the first stage of realization because the tech niques for
more advanced realizations were transmitted orally. With the
decadence and extinction of the living tradition, the realization of
partimenti became a lost art. However, some principles for advanced
realization may be inferred from the surviving written realizations,
and from the analysis of the partimento in question. Relying on the
foundation formed by the rules, and integrating them with these
principles, the present article shows some examples of how a
present-day musician can create a satisfying realization
(SANGUINETTI, 2010, p. 51)
Um
partimento é um guia linear para a improvisação de uma peça de
teclado. Partimenti foram desenvolvidos para o treinamento de
compositores nos conservatórios de Nápoles durante o século XVIII.
Eles contêm todas as informações necessárias para a realização
de peças completas de música, e sua prática conferiu aos
profissionais uma fluência na composição inigualável desde então.
Os mestres napolitanos geralmente recomendam diferentes estágios de
realização, desde os mais simples (con le
sole consonanze) até
texturas altamente elaboradas. As regras para a realização dos
partimenti sobreviveram em muitas fontes, mas elas cobrem apenas o
primeiro estágio de realização, porque as técnicas para
realizações mais avançadas foram transmitidas oralmente. Com a
decadência e extinção da tradição viva, a realização de
partimenti tornou-se uma arte perdida. No entanto, alguns princípios
para a realização avançada podem ser inferidos das realizações
escritas sobreviventes e da análise do partimento em questão.
Baseando-se no fundamento formado pelas regras e integrando-as com
esses princípios, o presente artigo mostra alguns exemplos de como
um músico atual pode criar uma realização satisfatória.
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